Wat is Yoga?

Wat is Yoga?

Meer dan alleen maar een lichamelijke oefening, is yoga een levensfilosofie. In onderlinge samenhang werkt het op het lichaam en de geest door middel van oefeningen die helpen stress, angst en lichaamspijn onder controle te houden, naast het bevorderen van een gevoel van welzijn en stemming. In het onderstaande artikel vindt je alles wat je moet weten over deze eeuwenoude praktijk.

Yoga is een term die is afgeleid van het Sanskriet woord "yuj", wat "verenigen of integreren" betekent, wat zijn doel kenmerkt om lichaam en geest in evenwicht te brengen door ons opnieuw in contact te brengen met onze essentie via 3 pijlers: ademhaling (pranayamas), yogahoudingen (asanas) en meditatie.

In pranayama worden de ademhalingsspieren geoefend en geconditioneerd om op de juiste manier te werken, zodat de zuurstof beter in ons organisme circuleert. Bovendien wordt door deze techniek het emotionele lichaam geactiveerd en leren wij, indirect, met onze emoties te werken, waardoor onze interne harmonie wordt hersteld.

In de techniek die bekend staat als asana's, helpen de houdingen bij de mobiliteit en voorkomen ze het optreden van verschillende ziekten en blessures. Dit komt omdat ze intens werken op ons lichaamsbewustzijn. Deze methode maakt het ook mogelijk om spanningspunten in het lichaam te deblokkeren, die verantwoordelijk zijn voor het onderbreken van de vitale stroom.

In meditatie, waarin we blijven zitten, onbeweeglijk en in stilte, is het doel in onszelf te duiken, een staat van zelfkennis te bereiken, en van innerlijke visie van onze werkelijke verlangens en motivaties.

Het resultaat is dat het geheel van al deze technieken de beheersing van emoties beïnvloedt, ons helpt bewuster te handelen, meer concentratie en rust brengt, naast het versterken van de spieren en het ontwikkelen van lenigheid.

Of je nu spiritueler wilt worden, minder stress wilt, in vorm wilt blijven of jouw gezondheid wilt verbeteren, de voordelen voor geest, lichaam en ziel zijn ontelbaar. Zelfs zonder enige notie van de praktijk te hebben, is het voldoende te beginnen te beseffen dat je je gewilliger zult voelen, met meer energie en meer soepelheid.

Trouwens, de voordelen gaan veel verder dan de veranderingen in je lichaam. De praktijk maakt je bewuster, je leert niet alleen je ademhaling te controleren, maar ook alle gedachten die onze geest omringen.

Dit alles zal leiden tot minder angst, meer innerlijke vrede, een grotere verbondenheid met mensen en zelfs tot het voorkomen van ziekten.

Door met deze praktijk te beginnen, wordt verwacht dat het individu zijn hart en geest opent, en zich ontdoet van negatieve en beladen gedachten. Bovendien moet de praktijk constant zijn en in de dagelijkse routine worden opgenomen.

Eén yogales per maand heeft niet het verwachte effect. Het ideaal is om elke dag te oefenen, op hetzelfde moment, en het als een levensstijl aan te nemen.

De Yoga houdingen, wanneer correct uitgevoerd en met respect voor de ademhalingstijden, veroorzaken spier- en emotionele ontspanning. Daardoor neigen onmiddellijke en negatieve gedachten, die kenmerkend zijn voor depressie en angst, af te nemen.

Yoga is een uitstekende bondgenoot voor de slaap. Door de ontspannende eigenschappen, die een combinatie zijn van langzame ademhaling en lichaamsbeweging, belooft de beoefening van Yoga jouw gedachten tot rust te brengen. Wanneer deze activiteit wordt beoefend voor het slapen gaan, werkt het als een natuurlijk kalmerend middel, en geeft het rust, welzijn en lichtere gedachten.

Yoga is vooral belangrijk voor ouderen en werkt ook in op de flexibiliteit van het lichaam. Dit komt omdat de oefening praktisch alle lichaamsspieren beweegt, zelfs die welke bij andere sportactiviteiten worden vergeten. Flexibiliteit is ook een gevolg van de rekking die de yogahoudingen bieden.

Reactie plaatsen