Wat is meditatie?

Wat is meditatie?

In de drukte van alledag is het belangrijk om te stoppen, diep adem te halen en weer aansluiting te vinden. Daarom hebben steeds meer artsen en wetenschappers de kracht van meditatie ontdekt om bijvoorbeeld stress-gerelateerde ziekten, zoals angst en burn-out syndroom, te bestrijden, naast het brengen van welzijn en evenwicht om de uitdagingen van het dagelijks leven aan te gaan.

En precies met dat in gedachten hebben we besloten dit artikel te maken, met alles wat je moet weten over deze techniek en de voordelen die deze praktijk in je leven kan brengen. Kijk hier eens naar!

Meditatie is een oosterse praktijk die in feite bestaat uit een reeks technieken om je geest leeg te maken, je concentratieniveau te verhogen en je aandacht in het huidige moment te houden.

Het is een manier om je los te maken van de buitenwereld, je oordelen los te laten en je te verbinden met wat er werkelijk toe doet, met wat er gebeurt in het "hier en nu".

Aangezien het een praktijk is die over de hele wereld voorkomt, zijn er verschillende manieren om de meditatieve staat te bereiken. Het maakt tenslotte niet uit op welke manieren je in contact komt met je innerlijke zelf, het belangrijkste is dat je een techniek vindt die het beste bij je past en die dagelijks uitvoert.

De meest traditionele en bekende is die waarbij de beoefenaar in de lotushouding zit, met de benen gekruist en de voetzolen naar boven gericht. De positie is echter niet echt belangrijk, als je zich maar comfortabel voelt, maar niet genoeg om slaperig te worden.

De makkelijkste manier om te beginnen is door adembeheersing. Concentreer je hierop en laat de gedachten langzaam uit je wegvloeien. Ook de duur van de praktijk kan variëren. Mensen die net beginnen, kunnen zich meestal niet langer dan een paar minuten concentreren. Sommige oefeningen kunnen echter uren duren.

Zoals reeds gezegd, wordt deze techniek in veel verschillende culturen beoefend. Het is dus gebruikelijk dat elk van hen bepaalde eigenaardigheden vertoont.

Bij deze vorm van meditatie is het de bedoeling te mediteren over het woord van God. Dit kan worden gedaan door het herhalen van heilige teksten en zinnen, het lezen en interpreteren van de Heilige Bijbel en op een stille manier de geest te richten op een verbinding met God.

Dit is een van de meest verspreide stijlen in de wereld en het is zeer geassocieerd met Yoga praktijken. Daarin kan men de herhaling van mantra's gebruiken, zodat de trilling van het geluid een toestand van meditatieve ontspanning opwekt. Geluiden kunnen ook gebruikt worden, zoals in het geval van transcendentaal.

Deze vorm van beoefening streeft naar begrip van het leven, zuivering en concentratie. Een van de manieren om boeddhistische meditatie uit te voeren is Zazen, waarbij de beoefenaar in de lotushouding zit en zich concentreert op zijn of haar eigen ademhaling.

Vipassana, dat zich concentreert op het handhaven van de totale aandacht op het lichaam en al zijn gewaarwordingen, en Mindfulness, dat ernaar streeft de geest te legen en de totale aandacht op het huidige moment te handhaven.

De Chinese stijl heeft als voornaamste kenmerk de transformatie van energie. Het idee is dat het door het lichaam circuleert en zorgt voor kracht en vitaliteit. Tai chi chuan, bijvoorbeeld, is een krijgskunst die gebaseerd is op meditatie, met langzame en introspectieve bewegingen.

Reactie plaatsen